• Enquêtes invullen voor geld
  • Betaalde enquêtes
  • Kennisbank
    • Geld investeren
    • Geld verdienen
    • Geld besparen
    • Geld lenen
    • Review
Aanmelden

Alles over de unique selling point in 2021

Home » Geld verdienen » Alles over de unique selling point in 2021

De handel en de concurrentie zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar. Zeker tegenwoordig met webshops. Je concurreert nu niet meer alleen tegen je buurman maar tegen de hele wereld. Klanten kunnen tegenwoordig uit ontelbaar veel opties kiezen. Daarom willen ze weten waarom jouw product of dienst beter is dan die van de rest van de aanbieders.

Inhoudsopgave verberg
1 Wat is USP?
2 USP-marketing maakt het onderscheid
2.1 Saddleback Leather
3 Pipcorn
4 Zelf een USP schrijven
4.1 Maak een lijst
4.2 Doe onderzoek naar de concurrentie
4.3 Jouw unieke kenmerken moeten passen bij de wensen van de klanten
4.4 Zet alle informatie op een rij

Als je goed weet hoe je het beste jouw product of dienst onder de aandacht van de consument kan brengen, betekent dit het verschil tussen opvallen of verdwijnen in de massa. Het is daarom voor iedere ondernemer belangrijk om te weten hoe je jouw unique selling point (USP) kan gebruiken en zo je marketingstrategie te kunnen bepalen.

Unique selling points

Wat is USP?

Een unique selling point, ook wel USP genoemd, is juist dat beetje extra wat jouw bedrijf wel heeft en de rest niet. Het is dus een concreet en specifiek voordeel. Hierdoor valt jouw bedrijf op tussen alle andere bedrijven.

Met een goede USP kan je een veel meer gerichte marketingstrategie bepalen. Dit heeft onder andere invloed op de boodschap die je uit wilt dragen, de teksten, de branding en op nog een aantal andere marketingopties.

Het eerste wat de USP doet is de sterke kanten van je merk benadrukken. Het is gebaseerd op alle voordelen die jij de klanten te bieden hebt. Voor een effectieve USP heb je dus iets nodig waar klanten wel naar op zoek zijn maar niet kunnen vinden.

Een goede USP die klanten overtuigt is:

  • Assertief en voorzien van argumenten. Een punt waarin jij duidelijk verschil maakt met je concurrent blijft bij de klant veel langer hangen dan een algemeen verhaal
  • Gericht op de wensen van de klant. Niets is echt uniek totdat het gaat over iets waar je klanten ook echt interesse in hebben
  • Veel meer dan een slogan. Met een slogan kan je uiteraard de USP communiceren. Het kan ook naar voren komen in andere takken van je bedrijf, bijvoorbeeld je retourbeleid. Het is dus belangrijk om de USP niet alleen in woorden voor te laten komen maar vooral in daden

Het is dus zeker niet het geval dat je product of dienst echt uniek dient te zijn. Het gaat om het vinden van een juiste invalshoek. Hier richt jij je op en de concurrent kan dit niet bieden.

USP-marketing maakt het onderscheid

De USP is dus veel meer dan een simpele tekst op een webpagina. Het is een positie en benadering die staat voor heel je bedrijf. Je vertaalt deze naar je producten of diensten. Ook is het belangrijk om te letten op reviews en klantcontacten. Hoe dit precies in zijn werk gaat laten we zien aan de hand van een aantal voorbeelden:

Saddleback Leather

De beroemde slogan van dit bekende merk is: Ze zullen erom vechten als je dood bent. In eerste instantie komt deze zin een beetje oneerbiedig over. Toch maakt deze meteen duidelijk hoe waardevol de producten van dit merk zijn.

Verder doet deze zin ook meteen aan de uitstekende garantie van 100 jaar denken. Ze ondersteunen hiermee dus de belofte van hun slogan. Met zo’n lange garantietermijn bewijzen ze dat hun producten langer dan een mensenleven meegaan.

Wat is een USP?

Zeker voor producten voor dagelijks gebruik is een lange levensduur van belang. Dit is zeker het geval wanneer concurrenten ervoor kiezen om hun product als een soort statussymbool neer te zetten. Hierdoor lijkt het alsof het product een trend is die snel over is of als een goedkoop iets wat er duur uitziet.

Zodra Saddleback in de gaten kreeg dat er ineens goedkope nepversies van hun producten op de markt werden gebracht hebben ze ervoor gekozen om een slimme video te maken. Hierin lieten ze zien hoe goed hun producten waren.

Pipcorn

Tegenwoordig is popcorn overal te koop. Mini-popcorn zou niet lekker klinken. Daarom is juist dit merk een goed voorbeeld van hoe je een specifiek kenmerk gebruikt om een goede plek op de markt te veroveren. Dit doen ze juist niet door het mini-aspect van hun popcorn onder de aandacht te brengen, maar juist op de aandacht van klanten die graag zo gezond mogelijk of zelfs veganistisch willen eten.

Op hun verpakkingen staan zinnen vermeld zoals bijvoorbeeld dat er alleen natuurlijke ingrediënten zijn gebruikt, dat het kleine porties zijn of dat het om volkoren producten gaat. Daarnaast leggen ze op hun website dan ook nog eens de nadruk op nog een aantal goede eigenschappen.

Pipcorn beweert niet alleen dat de snacks die zij maken heel gezond zijn, ze leggen ook nog eens duidelijk uit waarom dat zo is. Daarom kan je op hun website een hele lijst vinden met eigenschappen die hun producten zo uniek maken. Hierbij ligt de focus op specifieke kenmerken die voor klanten belangrijk zijn.

Zelf een USP schrijven

Nu je een aantal treffende USP’s hebt gezien zou het goed mogelijk kunnen zijn dat je zelf je eigen USP wilt ontdekken, creëren of verbeteren. Iedere USP is uniek. Maar met een aantal stappen kan je zeker een heel eind komen.

Maak een lijst

Zet in deze lijst alle punten die jouw product of dienst anders maakt dan de rest. Wees hierin heel specifiek.

Doe onderzoek naar de concurrentie

Wie zijn je concurrente en hoe zien hun USP’s eruit? Hebben ze iets laten liggen wat jij op moet pakken? Een product of dienst uit dezelfde categorie kan op een totaal andere manier worden gepositioneerd. Laten we als voorbeeld schoenen nemen. Hier kan je ervoor kiezen om de nadruk te leggen op comfort, kwaliteit of stijl.

Jouw unieke kenmerken moeten passen bij de wensen van de klanten

Jij hebt iets te bieden wat de concurrent niet heeft. Hoe kan je dit op de beste manier aanbieden aan je klanten?

Zet alle informatie op een rij

Pik er nu de elementen uit die met elkaar de beste USP maken.

Vervolgens kan je gaan bedenken hoe je deze USP gaat toepassen. Laat de USP zoveel mogelijk terugkomen in een groot aantal elementen van je bedrijf. Hierdoor krijgen klanten steeds dezelfde krachtige boodschap.

Start vandaag nog met écht geld verdienen!

Start vandaag nog met enquêtes invullen vanuit huis en verdien tot wel € 400,- per maand!

Aanmelden voor enquêtes invullen vanuit huis

Over de redactie

Geld op een wijze manier investeren, verdienen, besparen, beleggen, uitgeven, ontvangen én lenen met behulp van betrouwbaar onderzoek. Dat is de missie van de redactie van MAO. Wij onderzoeken de voor- en nadelen van instanties, aanbieders en banken en rapporteren onze bevindingen in heldere, begrijpbare taal. Gebruik de vele honderden artikelen in onze kennisbank voor je eigen doeleinden en bereik ze.

Alles over geld | Redactie van MAO
  • Bijverdienen met enquetes

    • Enquetes invullen voor geld
    • Vragenlijsten invullen voor geld
  • Veelgestelde vragen

    • Hoeveel emails zal ik ontvangen?
    • Wanneer word ik uitbetaald?
    • Online Enquetes
  • Op ons blog

    • Betaalde enquetes
    • Enquêtes voor geld
  • Home
  • Betaalde enquetes
  • Enquetes invullen voor geld
  • Vragenlijsten invullen voor geld
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Enquetes Invullen
  • Kennisbank
  • Reisverzekering vergelijken
  • Review EnquêteVergelijk
  • Review Opinieland
  • Review Panelclix
  • Review Qlics
  • Review SurveyWorld
  • Review van CashbackKorting
  • Review van EnquêteVergelijk
  • Review van Life Points
  • Snel geld verdienen
  • Euroclix review
  • Gekkengoud review
  • iPay review
  • Myflavours review
  • Nucash review
  • Futurenet review | Is Futurenet betrouwbaar?
  • Geld verdienen in 1 uur
  • Dé Bitvavo review van 2021 | Alles over Bitvavo
  • Bonusway review | Is Bonusway betrouwbaar?
  • GFK Panel review | Is GFK Panel betrouwbaar?
  • Dé manier om geld te verdienen: producten testen
  • Sitemap

Schrijf je in om mee te doen aan marktonderzoek!

Wij gebruiken analytische cookies om je een optimale gebruikerservaring te bieden en we gebruiken functionele cookies om jouw voorkeuren op te slaan. Bovendien plaatsen wij cookies van derde partijen om gepersonaliseerde advertenties te tonen en de inhoud van de advertenties op jouw voorkeuren af te stemmen. Ook worden er cookies geplaatst door sociale media-netwerken. Door op 'Accepteren en doorgaan' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. Cookie settingsAccepteren en doorgaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN